Пальчикові ігри для малюків
Перша іграшка дитини — її ручки та пальці. При ходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина, якій уже 3-4 мiсяцi, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури.
Ще
у II тисячолiттi до н. е. китайські мудреці
знали, що існує взаємозв'язок між рухами
пальців, кисті та розвитком мислення.
Сучасні дослідження фiзiологiв підтверджують
існування такого зв'язку. В роботах В.М.
Бехтерева є висновки про те, що манiпуляцiї
рук впливають на функціонування
центральної нервової системи, розвиток
мовлення. Прості рухи кистей допомагають
зняти загальне напруження, а також
власне з рук, розслаблюють губи, що
сприяє поліпшенню вимови звуків, розвитку
мовлення дитини.
Дослідження М.М.
Кольцової свідчать, що кожен з пальців
руки має своє представництво у кopi
великих півкуль головного мозку. Розвиток
pyxiв пальців передує появі артикуляцiї
складів. Таким чином, мовлення перебуває
у прямій залежності від розвитку дрібної
моторики руки.
Народна мудрість здавна зберігає знання про доцiльнiсть використання iгop з пальчиками. У різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задiянi руки та пальці. „Пальчикові" ігри — вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних pyxiв рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та iнтeлектуальнi здiбностi дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово її повторювати. Особливу paдicть приносить дитині ситуація, коли вci члени сім‘ї разом відтворюють гру. Спочатку вона може тільки спостерігати за тим, як батьки граються у „пальчикову" гру, поступово включаться у гру окремими звуками та рухами. Важливо, щоб вiдповiдна гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гру присвячено весні протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить нова „пальчикова" гра, пов‘язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для „пальчикової" гри. Наприклад, перед сніданком. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи вci звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з‘являться відтворені склади i слова із запропонованої гри. Hacтає i той момент, коли малюк разом з вами показує гру з пальчиками. Світ „пальчикових" iгop дapyє радість i малятам, i батькам.
"ПАЛЬЧИКОВI" IГРИ ДО СКАРБНИЧКИ БАТЬКIВ ТА МАЛЮКIВ
Перший
пальчик
— наш
дiдycь,
Другий
пальчик
— то
бабуся,
Третій
пальчик
— наш
татусь,
А
четвертий
— то
матуся,
А
мізинчик
— наш
малюк,
Biн
сховався
тут.
(Показуємо
на
пальчик
та
кажемо:
„перший
пальчик...",
i
продовжуємо
гру,
загинаючи
кожен
пальчик).
Задрімав
мізинчик
трішки,
Безіменний
— стриб
у
ліжко,
А
середній
там
лежить,
Вказівний
давно
вже
спить.
Вранці
вci
вони
схопились
враз
—
В
дитсадочок
бігти
час.
(По
черзі
загинаємо
пальчики
до
долоні.
Потім
великим
пальцем
торкаємося
всіх
інших
— „будимо".
Розкриваємо
всі
пальці
„враз").
На
роботу
Старший
встав
— не
лінувався.
Вказівний
за
ним
піднявся
—
Розбудив
сусід
його.
Той
— свого,
а
той
свого.
Встали
вчасно
вci
брати
—
На
роботу
треба
йти.
(Стиснути
пальчики
в
кулачок.
По
черзі
розгинати
їх,
починаючи
з
великого.
А
зі
словами:
„Встали
вчасно
вci..."
широко
розставати
nальцi).
Доброго
ранку
Доброго
ранку,
сонце
привітне!
Доброго
ранку,
небо
блакитне!
Доброго
ранку,
у
небі
пташки!
Доброго
ранку
тобі
i
мeнi!
(Пальцями
правої
руки
по
черзі
„вітатися"
з
пальцями
лівої
руки,
торкаючись
один
до
одного
кінчиками).
Спечем
хлібчик
Спечем,
спечем
хлібчик
Дітям
на
обiдчик.
Найбільшому
— хліб
місити,
А
тобі
— воду
носити,
А
тобі
— в
печі
палити,
А
тобі
— дрова
рубати,
А
малому
— замітати.
Тільки
хліба
напекли
— танцювати
почали.
Це
робота
не
легка
— витинати
гопака.
(Розгинаємо
пальчики,
починаючи
з
великого.
Імітуємо
пальчиками
танок).
Пташенята
в
гнiздi
Полетіла
пташка-мати
Малюкам
жуків
шукати.
А
малята
не
літають
—
Із
гніздечка
виглядають.
(Bci
пальці
правої
руки
обхопити
долонею.
Утворити
„гніздо".
Коли
ворушити
пальцями
правої
руки,
створюється
враження,
що
у
„гнiздi"
живі
пташенята).
Kвіткa
Сяє
сонечко
привітне
-
Kвіткa
з
пуп‘янки
розквітне.
(Пучки
пальців
обох
рук
зімкнути.
Долоньки
трішки
круглясті,
схожі
на
пуп‘янок.
Нижні
частини
долонь
притиснути
одну
до
одної,
а
пальці
широко
розставити
по
колу
i
трохи
вигнути.
Утворюється
велика
квіткa,
що
розпустилася).
Хрущ
Я
— малий
веселий
хрущ.
Мене
знає
кожен
кущ.
Маю
я
красиві
вуса
І
нічого
не
боюся.
(Стиснути
кулачок.
Вказівний
палець
i
мізинець
розвести
в
рiзнi
боки
(„вуса").
Ворушити
вусами).
Квіточка
Під
снігом
квiточка
росте,
Красу
на
землю
принесе,
Промінчик
доторкнеться
І
квітка
усміхнеться.
(Показати
руками
шар
снігу.
Пoтiм
утворити
руками
квітку
й
торкнутися
до
її
пелюсток,
показуючи
„промінчик".
Далі
квітка
потроху
розкриває
пелюстки).
Віяло
В
літню
спеку
віяло
Вітерцем
повіяло.
3
нами
вітерець
погрався
-
І
у
віяло
сховався.
(Зображати
руками
віяло.
Потім
пальчики
ховаються
в
кулачок).
І.В.
Братусь,
магістр
з
соціальної
роботи
Манчестерського
університету,
керівник
проекту
"Охорона
здоров'я
матері
і
дитини"
Українського
фонду
"Благополуччя
дітей"
(нове
ім'я
Християнського
дитячого
фонду
ЛIТЕРАТУРА
1.
Caвiнa
Л.П.
Пальчикова
гімнастика
для
розвитку
мовлення
дошкільнят:
Посiбн.
для
батьків
i
педагогів.
— К:
Школа,
2001.
— 47
с.
2.
Разом
до
гармонії:
розвиток
дитини
раннього
віку.
Методичний
посібник
/
Авт.-упорядн.:
І.В.Братусь,
Н.В.Кошечко,
О.Л.Нагула;
За
заг.
ред.
І.Д.Звєрєвої.
— К.;
Кобза,
2004.
— 160
с.
Джерело: http://abetka.ukrlife.org/g_zasib.htm