Нещодавно у видавництві «Грані-Т» вийшла друком перша книга із нової серії «Книготерапія». Мета серії – не лише порадувати малечу цікавими історіями, а й допомогти батькам порадами кваліфікованих лікарів та психологів. Окрім того, видавництво «Грані-Т» у неділю, 15 травня, провело першу із низки зустрічей-семінарів для діток під керівництвом Катерини Єгорушкіної, казкотерапевта-практика.
Головний редактор видавництва, Олена Мовчан, коментує подію:
«На цьому заході з дітьми та дорослими відбулися справжні метаморфози. Завдяки цікавинкам, почутим від книготерапевта Каті Єгорушкіної, ми всі виявили, що кожен колір і відтінок навколо нас щось промовляє, має свою вдачу та настрій. А буває й так, що якогось кольору бракує… Тоді навіть настрій може зіпсуватися, і причина цього для дітей та дорослих залишається невідомою. Кольори можуть активізувати чи заспокоїти, додати радості, засмутити, заколисати. І головне – кольорами можна насичуватися, вибираючи їх із навколишнього світу чи уяви!
Наш перший захід проекту «Книготерапія» пройшов так само різнокольорово, як живеться персонажам «Кольоровинок» Романа Скиби!»
Катерина Єгорушкіна розповідає, у чому заключається суть книготерапії і навіщо вона потрібна:
Як часто Ви читаєте книжки своїй дитині й обговорюєте їх у родинному колі? Чи замислювалися Ви над тим, як правильно, мудро і головне – вчасно підібрати потрібну книжку Вашому малюкові, як прищепити йому гарний смак та любов до книги, і чому це так важливо?
Упродовж моєї кількарічної роботи з дітьми за авторською програмою казкотерапії доводилося не раз спостерігати надзвичайний терапевтичний вплив деяких книг на дітей. Особливо виразним цей вплив був тоді, коли в родині попередньо склалася культура сімейного читання, а дитині прищепились любов та повага до книги.
Наразі батьки досить часто довіряють своїх дітей блакитним екранам комп’ютерів та телевізорів, не підозрюючи про небезпеки або повною мірою їх не усвідомлюючи. (На жаль, серед моїх знайомих були випадки, коли дітей доводилося довго лікувати після перегляду деяких мультсеріалів.) Окрім того, що на сучасних дітей впливає багато стресових чинників (швидкі ритми міста, недостатність якісного сімейного дозвілля, екологічне забруднення), не всі дорослі знаходять час відповісти на питання «А яку ж інформацію споживає моя дитина?», «Чим живляться душа та розум мого малюка?». Як уважно батьки підбирають ліки від тілесних недуг, читаючи рецепти та вивчаючи інструкції, дослухаючись до думки фахівців, так само і під час вибору інформаційного впливу на дитину має застосовуватися мудрий та виважений підхід. Адже, не надаючи належного значення вибору інформаційного впливу на малюка, батьки ризикують не лише його психічним здоров’ям, а й фізичним (відомі випадки активізації девіантної поведінки дітей та дитячих самогубств унаслідок негативного інформаційного впливу).
У наш час дедалі актуальнішим стає такий напрям, як книготерапія. Цей метод має на меті цілеспрямований вплив на читача за допомогою книги у різних ситуаціях: як кризових, так і звичайних ситуаціях вибору. Книготерапія покликана забезпечити інформаційно-психологічний захист особистості, скоригувати її поведінку, соціалізувати, адаптувати до нових умов існування та складних життєвих ситуацій. Головна мета діяльності книготерапевтів – забезпечення інформаційної та духовної гармонії особистості, допомога у зціленні через розкриття людиною власного духовного та творчого потенціалу за допомогою книги.
Інтуїтивно багато хто з батьків є книготерапевтами для своєї дитини, адже ніхто краще не знає про потреби малюка, особливості його розвитку, улюблені літературні жанри та книжки. Часто буває, що малюк просить прочитати ту саму казку сто разів. Це означає, що її моральний урок є для дитини надважливим, і вона потребує його глибокого засвоєння через багаторазове повторення та проживання. Таким чином деякі книжки зачитуються «до дірок», а інші припадають пилом. Багато хто з батьків спостерігав, як після однієї книги дитина боїться спати сама, а після іншої – виявляє дивовижну хоробрість та оптимізм.
Читання та обговорення разом із дитиною книг, у яких йдеться про актуальні для неї ситуації, спільний пошук альтернативних рішень, розвиток конструктивного, позитивного мислення та засвоєння навичок вербалізації своїх почуттів – усе це має надзвичайний терапевтичний вплив на дитину. Особливо бажано, щоб батьки перед читанням (чи навіть купуванням) дитині книги уважно її переглянули, зрозуміли для себе, який вплив вона може справити на малюка. Не варто беззастережно довіряти порадам знайомих чи навіть усталеним традиціям, адже не кожна народна казка чи популярна дитяча книга є терапевтичною.
Особливістю книготерапії є характер її терапевтичних процесів, які бувають специфічними та неспецифічними. Специфічній книготерапії властива спрямованість на певну конкретну проблему (наприклад, втрата близької людини, страх самотності і т. п.) та способи її вирішення, а для неспецифічної важливо дати людині життєві сили, надихнути її, заспокоїти нерви, покращити настрій, додати віри у свої сили.
Так, багато книг видавництва «Грані-Т» уже давно виконують роль неспецифічної книготерапії, впливаючи на дитину яскравими позитивними образами, добрими ілюстраціями, даруючи цілющі етичні та естетичні переживання. І разом з тим, у суспільстві назріла потреба, а в нас виникла ідея допомогти батькам та педагогам справляти на дітей специфічний книготерапевтичний вплив за допомогою спеціально створеної серії «Книготерапія». Книги цієї серії розробляються разом із досвідченими фахівцями (психологами, педагогами, лікарями) й покликані допомогти дитині успішно розв’язати коло проблем, які стосуються її фізичного здоров’я (гігієна, страх щеплень, стоматологічних процедур тощо) та психічного благополуччя (проблеми спілкування, дитячі мрії та багато інших). Кожна книга з цієї серії містить також обов’язкову розгорнуту довідку для батьків з аналізом проблеми відповідним фахівцем. Окрім того, ми вирішили розробити курс занять із книготерапії, де за спеціально підібраними книжками видавництва будуть проходити цікаві захопливі заняття для дітей різних вікових груп. Тож сподіваємося на активну співтворчість із батьками, педагогами та популяризацію надзвичайно актуального методу книготерапії в Україні.
Катерина Єгорушкіна,
практикуючий казкотерапевт,
авторка та ведуча курсу занять із книготерапії